Oplysninger om Erik Hvidtfeldt DYHR

Kirkebog for Viborg Sortebrødre (Søndre sogn) 1908-1914, opslag 12:
faddere: Overbetjent Rasmus Knudsen og hustru Metha Amalie Hvidtfeldt
Kommis Carl Knud. Heinrich. Knudsen, Vejle (søn)
Syerske Oda Math. J. Hansen, København
Fru Vilhm. Franziska B. R.Petersen, f. Nielsen
Skræddermester Petersen, K. Mathiasgade
 
Sådan startede slægtsforskningen:
 
Rigsarkivar Johan Hvidtfeldt har forfattet skriftet (slægtstavlen) "Den borgerlige slægt Hvidtfeldt (fra Vejle)", personligt givet i kopi til Erik Hvidtfeldt Dyhr d. 7-12-1970, der "har forespurgt arkivar Worsøe på Landsarkivet i Viborg for at få oplysninger om mine tipoldeforældre, sømand og fisker Knud Hvidtfeldt, Vejle, og mine oldeforældre, lods Adolph Hvidtfeldt og hustru, Horsens.
Jeg har fået de ønskede oplysninger, men erfarede samtidig, at der på Landsarkivet fandtes en kopi af et manuskript: "Den borgerlige slægt Hvidtfeldt fra Vejle".
Efter min mor, der døde i sommer, har jeg arvet en del indrammede billeder. 7 generationer, alle med navnet Hvidtfeldt, dels som efternavn og dels som mellemnavn. De ældste billeder i samlingen er af mine tipoldeforældre - ovennævnte sømand og fisker Knud Hvidtfeldt og hustru - og de yngste er af mine børnebørn.
Da jeg er interesseret i at få mere kendskab til slægten Hvidtfeldt, tillader jeg mig at forespørge, om det er muligt at få en kopi af ovennævnte manuskript "Den borgerlige slægt Hvidtfeldt fra Vejle".
E. Hvidtfeldt Dyhr
 
 
18-04-1975: Ridder af Dannebrog
"Undertegnede kansler for de kongelige ridderordner skal herved gøre vitterligt, at det har behaget Hendes Majestæt Dronningen under 18. april 1975 at udnævne inspektoratsleder under Statens Skibstilsyn Erik Hvidtfeldt Dyhr, Ålborg, til ridder af Dannebrogsordenen.
København d. 21. april 1975,
Henrik
 
Levnedsberetning indsendt til De kongelige ordeners historiograf:
Efter bestået mellemskoleeksamen fra Viborg Katedralskole i 1925 sejlede jeg i 5-6 år med sejlskibe og damp- og motorskibe, dels i Nord- og Østersøen og dels på Stillehavet mellem Amerika/Canada og Japan/Kina.
Styrmands- og skibsførereksamen bestod jeg ved navigationsskolen i Svendborg og radiotelegrafisteksamen ved Post- og Telegrafvæsnet i København.
Umiddelbart efter de nautiske eksaminer blev jeg optaget på reserveofficersskolen ved søværnet. Blev i 1935 udnævnt til søløjtnant af 2den grad i reserven og gjorde tjeneste ved undervandsbådsdivisionen som næstkommanderende i forskellige undervandsbåde.
I oktober 1936 udnævnt til søløjtnant af 1ste grad i reserven og derefter hjemsendt fra søværnet.
Fik umiddelbart efter hjemsendelsen fra marinen ansættelse som styrmand i Em. Z. Svitzers bjergningsentreprise med station på Middelhavet, skiftevis i Gibraltar og Marseilles. og deltog her i flere større og mindre bjergningsopgaver.
Blev gift den 20. juni 1937 i Svendborg kirke.
Ved krigsudbruddet i september 1939 befandt det bjergningsskib, i hvilket jeg gjorde tjeneste, sig i Gibraltar.
Da Danmark på det tidspunkt var neutral blev det danske bjergningsskib forflyttet til Tanger.
Her oplevede vi den 9. april 1940.
Efter skibsråd om bord blev det besluttet, at afsejle til Gibraltar for der at melde os til engelsk tjeneste. Den 12.april 1940 lettede vi og sejlede mod Gibraltar.
I Gibraltarstrædet blev vort skib stoppet af en fransk korvet, der første os til Gibraltar med prisemandskab om bord.
Efter forhandlinger mellem de franske og engelske myndigheder blev det danske bjergningsskib, under eskorte af et fransk marinefartøj og stadig med prisemandskab om bord, forsejlet til Casablanca.
Skibet og dets besætning blev, efter at hver dansker om bord havde underskrevet en erklæring om på tro måde at ville tjene de allierede indtil Danmarks frigivelse, underlagt den franske marine, og det danske flag blev ombyttet med det franske flag.
I den følgende tid udførte vi forskellige bjergningsopgaver. Blandt andet bjergede vi skibe, der var torpederede i Atlanterhavet. Disse skibe, der som oftest var stærkt havarerede, blev bragt ind til Gibraltar eller Casablanca.
Efter Frankrigs fald var vi nærmest internerede i Casablanca, indtil de amerikanske styrker gjorde landgang i Marokko den 8. november 1942 under general Dwight D. Eisenhower.
Under amerikanernes bombardement af Casablanca havn befandt vort skib sig midt i flådehavnen og var et af de få skibe, der ikke blev sænket eller beskadiget.
I de følgende måneder arbejdede vi sammen med de amerikanske bjergningseksperter på bjergning af de mange skibe, der var sænkede eller beskadiget under bombardementet af Casablanca havn.
I februar 1943 overtog den franske marine det danske bjergningsskib, der havde sejlet under fransk flag siden april 1940, og den danske besætning blev afmønstret. Umiddelbart efter overtagelsen sejlede bjergningsskibet ud på bjergningsarbejde og blev minesprængt og sank 6 miles fra kysten i nærheden af Casablanca.
Efter afmønstringen fra bjergningsskibet fik jeg ansættelse som leder af bjergningsafdelingen ved et fransk-marokkansk firma, hvor jeg ved hjælp af 3-4 dykkere og en del mindre fartøjer udførte bjergningsopgaver i og i nærheden af Casablanca havn.
I oktober 1944 skiftede jeg over til et andet fransk firma i Casablanca og gjorde tjeneste der, indtil jeg i september 1945 sejlede fra Casablanca til Danmark med min familie, min kone og to døtre (født henholdsvis i Marseilles og i Casablanca). Hjemrejsen blev foretaget med det danske skib M/S "Uranienborg".
Efter hjemkomsten til Danmark var jeg i knap 4 år havnefoged i Nykøbing Mors (hvor min tredie datter blev født).
1. november 1949 blev jeg ansat ved Statens Skibstilsyn med tjeneste i Ålborg, hvor jeg stadig gør tjeneste, de sidste 10 år som inspektoratsleder for inspektoratet for Jylland.
Udnævnt til ridder af Dannebrogsordenen under 18. april 1975.
Ålborg den 7. juni 1977
E. Hv. Dyhr

Siderne er lavet den 11-apr-2019 med GEDHTanc Version 2.46.27  © 2018